onsdag 22. mai 2013

Skjærgårdsidyll

Den 17. mai kaster vi loss fra Horten gjestehavn, like etter at flagget er blitt heisa. I 6-7 m/s medvind kruser vi nedover mot Tønsberg, og passerer blant annet Bastøy. I en vik rett sør for Slagentangen kommer en bunad løpende på svaberget. Plutselig tar den røde bunaden løpefart og hopper ut på et skvalpeskjær. Og vips står en kar på skjæret og svaier med flagget.

- Halla gutta! Så proffe dere ser ut´a!

Det er Petter Edderkopp som har kommet for å hente oss!

En staselig kar, Petter Edderkopp, flagger på skvalpeskjæret!

Nasjonaldagen blir feiret hos Eilifs kjæreste, Katrine. Familien Skalleberg disker opp med masse god mat, vin og øl. Vi er uendelig takknemlige. Tusen takk for en av de beste 17.mai feiringene hittil! Forøvrig var det nesten tropenatt og vi satt ute til langt på natt, i bare t-skjorta.

På 17. mai kunne vi sitte ute til langt på natt

Petter og Katrine blir med oss videre på turen, og setter seg i egne kajakker fra Tønsberg brygge. For første gang kan vi padle i bare t-skjorte og shorts. Skjærgården rundt Nøtterøy / Tjøme er unik. Man får virkelig følelsen av skjærgårdsidyllen som man kan oppleve lenger sør i landet. På Nøtterøy har vi et større hyttepreg, med store fine hytter og båtliv. Når man kommer lenger ut mot Tjøme blir spredningen mellom hyttene litt større og man får følelsen av å være litt for seg selv.

Skjærgårdsliv utenfor Nøtterøy.

På østsiden av Nøtterøy møter vi Rolf Kristoffersen, en ivrig padler fra området som går under navnen "RulleRolf". Han hadde på forhånd gitt oss en lyd på facebook, og ønsker å bli med lite stykke. Selv om han syns vi padler litt for sakte i sin 17,5 kg carbonfiberkajakk, er han alt i alt et strålende turfølge som deler mange gode tips med oss.
På sørsiden av Nøtterøy står to ildsjeler på flytebrygga som ligger på land, klare med kaffe og vafler. Det er Mariann og Ole Kristen, et vennepar av foreldrene til Eilif, som har et stort ønske om å glede oss turpadlere. Hele hurven av meg, Eilif, Katrine, Petter og RulleRolf spiser uforsvarlig mye vafler i den første kveldstimen.

RulleRolf (t.h) blir med oss et lite stykke på turen. Følg hans blogg: www.rullerolf.blogspot.com

Tusen takk til Mariann og Ole Kristen for nydelige vafler og kaffe!

Utpå kvelden tar vi avskjed med Rolf, Mariann og Ole Kristen, og reiser ut til Hvasser, ytterst i havgapet. Der setter vi opp en høyline og balanserer til langt på natt, imens sola dupper ned i horisonten. Vi legger oss til å sove utpå de lunkne svabergene, og kikker opp på stjernehimmelen.

Eilif utøver balansekunster på Hvasser, mens Petter Edderkopp er  sosial støtte på siden.

Dagen derpå er ikke været noe å forakte. Late er vi dog, og er ikke på vannet før klokka 14:00. Men det gjør heller ikke noe når det er lyst til klokka 22:00. I svak medvind, 20 grader og sol padler vi et godt stykke i shorts og t-skjorte. Likevel må vi ta på oss tørrdrakter og mer klær, da vi ser en stor, mørk sky snike seg innpå oss. Til slutt når den oss igjen og sluker opp all sol og varme. Da sitter vi heldigvis påkledde nede i kajakken. Det føles som om værgudene slipper ut all nedbør som de har spart opp de siste døgnene. Vi kan seriøst ikke se konturene i havflata der alt regner trommer ned. Det eneste vi kan skimte er ett par finner fra niser som bryter overflata rett foran oss. En unik opplevelse.

Det høljer ned rundt oss. Deilig å ha på tørrdrakten i slike forhold.

Vi camper på den nydelige stranda Ula, som også er vidt kjent for buldring. Det blir midlertid lite fjell på oss, da vi får et stort besøk på kvelden. Tilsammen teller vi 12 hoder som sitter rundt bordet på lillestranda på Ula. Utover kvelden hygger vi oss med en diger godteriboks som Ina og vennene hennes har tatt med, samt masse annet godis. Bålet blir også fyrt nede på stranda, og vi sitter ut i de sene nattetimer.

Bålkos på Ula

Neste dag er det farvel med Petter og Katrine, som har vært strålende turfølge de to siste døgnene. Nå er det bare meg og Eilif. I det vi forlater Ula får vi en strålende avskjedskomitee bestående av barn og foreldre som synes det er stas med langdistanse padlere.
Jeg sanker tilhengere hos alle guttebarna da de får lovt til å prøvesitte kajakken min, mens Eilif får heiagjeng hos jentebarna etter å ha vist eskimorulla. På vei ut fra stranda hører vi i bakgrunnen to forskjellige heiagjenger som skriker i kor:

- Heia den røde!
- Heia den grønne!

Jeg tror at heiagjengen er på min side etter å ha latt gutta prøvesitte kajakken min
Heiagjengen på Ula

Jentene og guttene har vanskelig for å bestemme seg hvilken kajakk de skal heie på. Øyeblikket redder uansett dagen til meg og Eilif. Vi padler smilende forbi Rakkebåane og Nevlunghavn, før vi har leir like ved en stor morenestrand bestående av grus og rullestein.

Dagen etter padler vi inn til foreldrene til Petter Edderkopp, som har hytte i Bamle. Vi blir ordentlig oppvartet, med dobbeltsenger og gode måltider. I skrivende stund sitter vi på hytta i Bamle og har en hviledag. Ute høljer det ned, og det er rimelig herlig å ha et tørt sted å resituere og reparere utstyr. Tusen takk for at dere lar oss besøke dere Stine og Øyvind! Det varmer en sliten kajakksjel :)