fredag 10. mai 2013

The Oslo Bowl

Jeg får et ordentlig slag i trynet da jeg oppdager den første lunsjen etter vi har forlatt Sindre, at det bakerste skottet er fylt med 20 liter sjøvann. Jeg oppdager et hull i kajakken der kjølen går opp og ned! Og så tidlig på turen! Etter å ha knipset noen kjappe bilder av fuglelivet i skjærgården, teiper jeg hullet midlertidig med duck-tape. Da kvelden kommer er vi i land i Engelsviken, en mil sør for Larkollen.  Ducktape reparasjonen holdt bare delvis, og jeg må gjøre mer drastiske tiltak.


Jeg reparerer kajakken midlertidig på MacGyver-vis


- Det var voldsomt med trøbbel som skulle skje deg nå Kristian. Før turen har jo jeg hatt problemer med denne armen min, men nå ser det ut som om det er din tur!, sier Eilif i det jeg skal starte å reparere.

Jeg kan ikke gjøre reparasjonen 100 % denne kvelden, fordi glassfiberduken og epoxylimen trenger 24-48 timers herdetid. En ordentlig reparasjon må jeg gjøre på hviledagen i Oslo. For å tette hullet midlertidig teiper jeg flere lag med ducktape utenpå hullet. Inne i skottet, på baksiden av skaden, smører jeg masse hurtigherdende epoxy. Forhåpentligvis holder det helt inn til Oslo.

Den fine ferrarirøde kajakken min har fått en tøff start. Men det er ofte sånn på lange turer. Den positive siden med alle skadene på kajakken er at vi lærer ordentlig hvordan det skal gjøres,  den dagen vi klør oss i hodet en plass hvor vi ikke har tilgang på bebyggelse.



Softis på Aker Brygge!

Sønnavinden er vår venn. Vi nærmest cruiser innover Oslofjorden i 6-10 m/s medvind. Været er virkelig på vår side. Det faktum at vinden blåser vår vei, gjør at vi får den rolige starten vi håpet på. I Larkollen, en mil sør for Moss, inviterer tanten til Eilif oss inn på lunsj. På bordet står brød, melk, pålegg og kaffe. Den aller beste duften kommer fra de nystekte vaflene som oser på kjøkkenet. Vi har det vanskelig for å finne ord da vi blir servert bær rørt i vaniljesaus til dessert. Tusen takk til Signe Marie!

Nystekte vafler hos Signe Marie


Ett par dager senere leter vi etter leir på Nesodden i seks-syvtiden. Det er vanskelig å finne noe brukbart, da hele strandsonen enten er hytter eller bratte svaberg. I det vi ser oss ut en liten øy to kilometer lenge fremme, hører vi en sterk plystring fra land, like utenfor Nesodden kajakkklubb.

- Phuii! Hei, kom inn her!

Vi blir nysgjerrig på hvem det er som vil snakke med oss. Da vi padler nærmere ser vi at det er ei dame som står og vinker.

- Hei, jeg er Tanja. Dere så ut som om dere er på langtur. Vi har foredrag om en padletur fra Bergen til Nesodden akkurat nå, og har middag etterpå. Vil dere komme å høre på? Hvor skal dere egentlig?, sier hun ivrig.

Stumheten tar over en stund før Eilif først tar ordet.

- Vi skal til Grense-Jakobselv. Og vi vil gjerne høre foredraget ditt. Bare gi oss noen minutter så vi får satt opp teltene og skifta, så kommer vi inn til dere, sier Eilif.
Resten av kvelden får vi mange gode tips om leirplasser videre på turen. De ivrigste fra Nesodden kajakklubb er samlet rundt bordet. Foredragsholderne serverer blåskjell med hvitvin. Vi er igjen overveldet. Snakk om tilfeldigheter! For et lykketreff å padle forbi Nesodden kajakklubb  denne kvelden.

Foredrag hos Nesodden kajakklubb


Dagen etter glir vi inn til Aker Brygge med Big Bangs "Oslo Bowl" på anlegget, etter å ha hatt den på repeat 30 ganger etter vi kjøpte den i Moss. Folk glaner i det vi synger for full hals inne i "småbåthavnen". Vi er ikke flaue i det hele tatt, men føler samtidig at vi ikke passer helt inn da vi løfter kajakkene våre opp på brygga blant 70-fots Princesser og like store seilbåter. Vi rusler inn på brygga i de gule tørrdraktene våre og bestiller en is vi har planlagt å kjøpe i halvannet år nå. Softis på Aker Brygge med sjokoladetrøssel. Mmmmmmm.....
Dagen før annonserte vi på nett at vi ankom Aker Brygge klokka 12, og sa at folk kunne møtte oss om de ville. Tre venner av Eilif, Grete, Kenneth og Mari møter opp, og spiser is med oss. 

Den etterlengtede softis på Aker Brygge. Eilif t.v og  Mari t.h


Like før vi skal til å sette oss i kajakkene igjen, ringer tanten til Eilif igjen. Hun og ektemannen har tatt turen fra Larkollen til Oslo for å møte oss. Nok en gang er vi heldige. De spanderer burgere på oss på Friday's, og plutselig blir vi to ekstra timer på brygga. Siden vi startet i Sverige for en uke siden har vi ærlig talt bare laget to middager selv. Det er helt klart at vi har fantastiske venner og familie.

Vi padler til Bygdøy og jeg får reparert hullet i kajakken min med glassfiber og epoxy. Denne reparasjonen holder forhåpentligvis helt til Grense-Jakobselv. Nå venter en dag med hvile i hovedstaden hos Johan; en god kompis av Eilif!

Vi prates!
Hilsen Kristian og Eilif

Lunsjpause på Hvaler

Finværsdag like ved Drøbak

8. mai feiring på Oscarborg festning.

10 kommentarer:

  1. Fantastisk artig å lese gutta !!

    Lykke til videre !

    Berit og Karl Emil

    SvarSlett
  2. Trivelig å hilse på dere på Aker brygge. Ønsker dere får en magisk tur videre mot nord.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantastisk å se deg igjen, Mary. Håper det ikke blir like lenge til neste gang :)

      Slett
  3. Tanja Irene Hanssen11. mai 2013 kl. 00:00

    Takk for sist gutter :)
    Moro å lese bloggen!

    Ser ut som om dere fikk en flott start rett etter kurset.
    Fortsatt god tur, så sees vi kanskje når dere kommer til nordvestlandet og senere Helgeland :)

    Tanja

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for sist, Tanja! Satser på at vi ses
      på helgelandet, det gleder vi oss masse til :)

      Slett
  4. Veldig inspirerende lesning, utrolig tøft av dere å faktisk padle så langt, ikke minst en utrolig bragd! Er nesten så jeg får lyst å skaffe meg en kaijakk selv, dog jeg trives bedre på land, he-he.

    Til lykke videre på ferden gutter!

    Mvh: Daniel

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  5. Ai, dette er en lang og fin tur gutter :) For å sammenligne litt: turen tilsvarer Oslo - Sandvika 206 ganger, 0,075 ganger rundt ekvator eller 122,4 ganger gjennom lærdalstunellen.

    God tur, knoll og tott!

    SvarSlett
  6. Når beregner der å være i Nøtterøy/tjøme skjærgården?
    Kunne tenkt meg å hilse dersom mulig.
    Mvh
    RulleRolf

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rolf, vi er nå i horten og passerer nøtterøy/tjømme nå på lørdag. Ring meg på 99291949 hvis du har lyst til å ta noen tak med oss.

      Eilif

      Slett