tirsdag 28. mai 2013

Lille Grimme Arne Trenger Ris

Da jeg som barn kjørte sørlandskysten i bil, ble jeg lært den overnevnte huskeregelen. Det var en enkel måte å lære sørlandsbyene til et barn som egentlig ikke var så særlig interessert.

Denne gangen har jeg og Eilif vært så heldig å passere alle sørlandsbyene i kajakk!

Bak oss har vi fem gode padledager fra Langesund til Søgne utenfor Kristiansand. Vinden har vært med oss, og vi har holdt dagsetapper mellom 35-40 km.

Den første sørlandsbyen vi padlet inn i var "Ris" eller Risør. Et fantastisk nydelig sted. Vi gled inn i bukta i sval kveldsluft etter 40 km på vannet og på brygga stod to kjente fjes på brygga, klare med champagne og glass. Christian og Tiril Schou inviterte oss inn til å bo hos dem i huset i Risør. Da vi kom inn døra duftet det saftige hamburgere, en kald pils ventet, sammen med kveldsbad og badstu.
Dagen etterpå dro vi hele gjengen inn til sentrum for å kjøpe softis. Tusen hjertelig takk for at dere er så snille :)
Tiril og Christian venter på oss på brygga i Risør
Solkrem er viktig, både for liten og stor :)

Både "Trenger" Tvedestrand, "Arne" Arendal og "Grimme" Grimstad padlet vi forbi, fordi forholdene var såpass gode at vi ville holde oss utskjærs. Istedenfor softis på hjørnet valgte vi stekt lyr i panna, shorts og t-skjorte og to netter på svaberg i havgapet. Vi har også fått mye bruk for padleguidene som Lars Verket sponset oss med før vi reiste. Takk Lars for hjelpen med blant annet leirplasser!

Nydelige kvelder på Sørlandskysten.

Stekt lyr til lunsj :P

På skattejakt etter torsken på Torskeholmen. Før vi reiste fikk vi et skattekart av Marina, en venninne i Sogndal, og vi fant frem til den hemmelige fiskeplassen. Men fisk ble det ikke, selv om skattejakten var meget spennende. Takk for krydder i hverdagen Marina :)
Fantastisk padling i den ytre skjærgården!

"Lille" Lillesand besøkte vi derimot. Både min mor og Eilifs søster passerte i bil samme dag, og kom ned til brygga i idylliske Lillesand for å møte oss. Det var kjekt å møte dem begge, og mor spanderte pizzabakeren på alle sammen. Etterpå spanderte
Trine, Eilifs søster softis på oss som dessert. Tusen masse takk til begge to. Vi sliter forøvrig ikke noe særlig med å holde vekta her på sørlandet ;)
Besøket i Lillesand var derimot ikke ferdig. Da vi skulle sjøsette kajakkene i kveldingen og padle videre, stod to karer og stirra på kajakkene våre. Det viser seg å være to av de ivrigste padlerne i Lillesand, Tor og Kay. De hadde vært ute på havet, i håp om å møte meg og Eilif! Istedenfor møtes vi på land. Vi blir stående å prate nesten to timer, og får gode tips om ruta videre. Neste gang vi er i området blir det en padletur med dere gutta! Takk for hyggelig prat :)

Softis til dessert i Lillesand

Kay og Tor slår av en hyggelig prat med oss utafor kajakklubben i Lillesand. På bildet forsøker Kay  å komme "på høyde" med Tor, derav knekken i knærne.

I går var også en spennende dag. En journalist fra NRK Sørlandet dukker opp og intervjuer oss på sandstranda.
Utpå kveldingen i Høllen dukker også en journalist fra Fedrelandsvennen opp, og jammen blir det ikke et intervju til. Snakk om staselig besøk :)

Idag har vi hvilt kroppene og vært hos fysioterapeuten Janne som jobber  i Skippergata i Kristiansand. Etter halvannen time med massasje og oppmykning er vi to nye karer. Forøvrig har vi hatt privat sjåfør, Knut, den gamle løpetreneren til Eilif har vært vår personlige guide i Kristiansand med innlagt suppe til lunsj. Takk Knut, du er en rå person!

Eilif får løsna på muskelknuter og spenninger i overkroppen etter fem gode dager på sjøen.

Leter du etter en god fysioterapeut på Sørlandet anbefaler vi klinikken i Skippergata på det varmeste :)

Snart venter mitt hjemfylke, Rogaland, og en tur hjemom Stavanger blir stas. Jeg har mange gode venner og familie som jeg håper og få se, og Eilif har selv familie i området. La oss håpe på fortsatt gode værutsikter, selv om det ser litt lunkent ut på yr.no.